Bedrifter som har omsetning på kreditt kan risikere å ikke få pengene som de har forventet. Ved salg på kreditt blir salget inntektsført på når inntekten oppstår (gjerne fakturadato), mens pengene kommer på en annen dato. Bedriften har da tatt en risiko, det kan være at hele eller deler av innbetalingen aldri kommer inn. Dette reelle tapet skal kostnadsføres og dersom det er en forventning til at dette kommer til å skje jevnlig skal vi gjøre en avsetning som viser at vi har tatt høyde for at dette kan skje. Det vil til en stor grad være avhengig av hva vi selger, dersom vi for eksempel selger mobilabonnement for 500.000 kunder vil det være helt naturlig at vi ikke får inn alle pengene som er forventet. Har man en fysisk butikk vil kunden betale før de forlater butikken, og det blir en annen situasjon. Bortsett fra tyveri og svinn, men det er en annen historie!
Ved salg på kreditt får vi en kundefordring, som bokføres i reskontroen. Dersom det viser seg at vi ikke får pengene for det vi allerede har inntektsført, får vi ikke en redusert inntekt, men vi lager i stedet en kostnad for å utlikne inntekten som tidligere er bokført. Denne kostnaden er tap på fordringer.
Se dette videoklippet for en innføring i hvordan vi bokfører tap på fordringer:
I bedrifter hvor det er forventet at det kan forekomme tap på fordringer skal vi foreta en avsetning for dette, på forhånd. Dette fordi at vi ikke skal ha kunstig høye verdier, i dette tilfelle kundefordringer, i balansen. Dette omtales i regnskapslovens §5-2. Ved årsslutt vil vi ta en vurdering på hvilke krav i kundereskontroen vi tenker kan være usikre, de som vi kun er nesten sikre på å ikke få skal vi ikke bokføre som tap. Disse kan vi i stedet ta på konto for avsetning til tap på fordringer. I tillegg vil vi her ta med det generelle forventede tapet gjennom neste år. Dette kan være en prosentsats av dagens (f.eks. 31.12.) kunderfordringer.
Hvis vi, basert på tidligere erfaringer eller bransje, forventer at 2 % av kundefordringene våre vil gå tapt bør vi gjøre en avsetning for disse. Vi kan ikke bokføre dette som konstaterte tap før vi virkelig vet at pengene ikke kommer inn, og for at vi skal få en sannsynligvis mer riktig verdi på kundefordringene trenger vi en avsetningskonto som kan korrigere beløpet her.
La oss se på beregning og bokføring i dette videoklippet: